MODELO REUSABLE PARA DECIDIR SOBRE ESTRATEGIAS DE COMERCIALIZACIÓN DE MATERIALES DE PROCESAMIENTO

Contenido principal del artículo

FRANCISCO QUIROZ AGUILAR
ROBERTO LEY BORRÁS

Resumen

This article presents a reusable decision model for commercialization strategies intended for firms that sell industrial processing materials. The utilization of this reusable decision model gives firms the advantages of formal decision analysis modeling at a fraction of the cost and time of building a decision model from the beginning each time the firm wants to decide on a commercialization strategy. The reusable model includes a master model (an influence diagram that expresses the relationships between the key decisions, uncertainties and parameters) and a metamodel (that guides the analyst in the process of building particular models). The model generated this way allows the definition and selection of a coherent and effective marketing strategy that maximizes the benefits for the firm. An application of the reusable model to a real situation is also presented.

Detalles del artículo

Sección
Publicados
Biografía del autor/a

FRANCISCO QUIROZ AGUILAR, Instituto Mexicano del Petróleo, México

Maestro en Ciencias en Ingeniería Industrial por el Instituto Tecnológico de Orizaba,Especialista Investigador de la Competencia de Operación y Seguridad en el Instituto Mexicano del Petróleo, Sede Ciudad de México.. Línea de investigación: Administración Estratégica. Correo: fquiroz@imp.mx

ROBERTO LEY BORRÁS, Instituto Tecnológico de Orizaba, México

Doctor y Maestro en Ciencias en Ingeniería de Sistemas Económicos (Análisis de Decisiones) en Stanford University (California)Profesor Investigador de Análisis de Decisiones en el Posgrado de Ingeniería Industrial del Instituto Tecnológico de Orizaba. . Línea de investigación: Administración Estratégica. Correo: rley@iname.com

Citas

ADA Decision Systems (1995). DPL Advanced Version User Guide, Duxbury Press, EUA.

Backer, M.; Jacobsen, L. (1982). Contabilidad de Costos, Mc Graw Hill, México.

Clemen, R.T. (1996). Making Hard Decisions, 2nd Edition, Duxbury Press, EUA.

Cundiff, E.W.; Still, R.R.; Govoni, N.A. (1990). Fundamentos de Mercado Moderno, Prentice Hall, México.

Hill, R.M.; Alexander, R; Cross, J. (1980). Mercadotecnia Industrial, Diana, México.

Howard, R. A. (1988). “Decision Analysis: Practice and Promise”, Management Science, volumen 34 número 6, 679-695.

Ley Borrás, R. (1996). “Representación del Conocimiento en Análisis de Decisiones”. UPIICSA IV, II, 2-8.

Ley Borrás, R. (2000). “El poder de generalización de los modelos reusables de decisión”, Investigación Administrativa, agosto- diciembre, 1-14.

Ley Borrás, R. (2001). Análisis de Incertidumbre y Riesgo para la Toma de Decisiones, Comunidad Morelos S.A de C.V., México,.

McNamee, P.; Celona, J. (1999).Decision Analysis with SuperTree, 2nd Edition, The Scientific Press, EUA.

Moncrief, W. C.; Shipp, S.H. (1997). Sales Management, Addison-Wesley Press, EUA.

Palisade Corporation (1997). User’s Guide BestFit, EUA,.

Reyes Pérez, E. (1982). Contabilidad de Costos, Valle de México, México.