INFLUENCE OF THE TRAINING CURRICULUM ON THE ACQUISITION OF THE VALUES OF RESPECT AND RESPONSIBILITY IN BASIC EDUCATION STUDENTS

Main Article Content

J. MARGARITA GÓMEZ MARTÍNEZ
ROSA AMALIA GÓMEZ ORTÍZ

Abstract

The purpose of the study was to determine if the formative curriculum influenced in the acquisition of the values of respect and responsability of the fourth grade students in Simór Bolivar Elementary School. It was based on a case study with the following characteristic: a deterministic show: 26 students; sampling for selection models in experts opinion: 6 cases; c
1
instruments: field observation and questionnaires; d) statistical elements: coefficient of Pearson ! correlation. The conclusions of the results included the presence of the teacher's hidder curriculum expresed by indifference and unrespect toward the students in the classroom displacement of the hidden curriculum acquired by the children in the family context toward the educational environment; simulation behavior and complicity between the parents and the students when they assuring that the behavior of the children stuck to the school's values permisivity and lack of the parents' authority in children's education

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

J. MARGARITA GÓMEZ MARTÍNEZ, National Polytechnic Institute, Mexico

Bachelor's degree in Social Psychology from the Universidad Autónoma de Madrid (UAM-I); Instructor and Training Course Designer at the Instituto Valle del Sur; Research Area: Management, Leadership, and Quality in Education. Email: margaritag@terra.com.mx

ROSA AMALIA GÓMEZ ORTÍZ, National Polytechnic Institute, Mexico

PhD in Administrative Sciences. Rosa Amalia Gómez; Research Professor. Research Area: Management, Leadership, and Quality of Education. Email: raQomez@ipn.mx.

References

Alduncin A., E. (1986). Los Valores de los Mexicanos, entre la Tradición y la Modernidad. México: Fondo Cultural Banamex, A. C.

Álvarez G., I. (1999). La Educación Básica en México. Vol. 1. México: Limusa.

Alzás A., C. y Alzás A., M. (2004). Serie Ser y Saber, libro del maestro, Civismo 4 2da. Edición. México: S/M de Ediciones, S. A. de C. V.

Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Colección Educación y Cultura para el nuevo milenio. México: Ediciones UNESCO.

Garduño R., T. y cois. (2003). Cuaderno de Autoevaluación de las Competencias Docentes. México: Dirección General de Operación de Servicios Educativos en el Distrito Federal.

Guerrero N., S. (1998). Desarrollo de Valores, Estrategias y Aplicaciones. México: Ediciones Castillo.

Guevara N., G. en Aguilar, L. et al. (1997). Los Valores Humanos en México. México: Siglo XXI, UNAM.

Hernández R., S. (1972). La Crisis de laEducación Contemporánea. Madrid: Cía. Bibliográfica Española, S. A.

Hernández S., R. et al. (2003). Metodología de la Investigación. (3a. Edición).México: McGraw Hill.

Hernández y R., S. (2001). Introducción a la Administración. Un enfoque teórico práctico. México: Me Graw Hill.

Kish, L. (1979). Muestreo de Encuestas. México: Trillas.

Latapí S., P. y Chávez R., C. (2003). El Debate sobre los Valores en la Escuela Mexicana (Primera edición). México: Fondo de Cultura Económica.