THE PERSPECTIVE OF THE BACHELOR'S DEGREE IN COMMERCIAL RELATIONS AT ESCA, STO. TOMÁS, FROM THE PERSPECTIVE OF ITS GRADUATES
Main Article Content
Abstract
This paper presents the results related to the performance developed by the school leavers of the career of Commercial Relations, offered by the Escuela Superior de Comercio y Administración, Sto. Tomas (Higher School of Commerce and Management, St. Thomas) of the IPN (National Polythecnic Institute). The characteristics, performance, professional development, and difficulties reported here were obtained from the school leavers themselves, who offered their own experience as well as relevant opinions for the training of future colleagues. These answers gave the opportunity to see evidences of how they fulfill their goals and purposes, and how these are related to those established by the career itself. From here, two main aspects emerged as proposals, one related to indicators for similar studies; and the other, an organizational system for the area where school leaver studies should be carry on, as a permanent evaluation of the school performance.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (1998). Esquema Básico para Estudios de Egresados en Educación Superior. México: Serie Investigaciones.
Arredondo, G. V. M. (1992). La Educación Superior y su relación con el sector productivo: problemas de formación de recursos humanos para el desarrollo tecnológico y alternativas de solución. México: ANUIES - SECIFI.
Bravo, A. M. (1980). Los Estudios de segui- miento: una alternativa para retroalimentar la en- señanza. México: Perfiles Educativos No.7.
Garduño, R. S.; (et. al.) (2001). Situación de los Egresados de la Licenciatura y Posgrado de la Escuela Superior de Comercio y Administración, Sto. Tomás, como perspectiva de desarrollo profesional para el nuevo milenio, un modelo de seguimiento para el área de Ciencias Sociales y Administrativas del IPN. México: ESCA.
Gómez, C. V. M. (1983). Educación supe- rior, mercado de trabajo y práctica profesional (Análisis comparativo de diversos estudios en México). Revista de la Educación Superior. Vol. XII, No. 1 (45). México, enero-marzo.
González, M. A. (2000). Seguimiento de tra- yectorias escolares. México: ANUIES.
Instituto Politécnico Nacional. (1995). ESCA, Pionera en la enseñanza comercial, contable y administrativa en América. 150 años de vida 1845 - 1995. México: ESCA.
Hernández S., R.; Fernández C., C.; Baptista L., P. (2002). Metodología de la investigación. México: Mc. Graw Hill Interamericana.
Instituto Politécnico Nacional (1996). El IPN: 60 años en cifras, 1936-1996. IPN. Secretaría Técnica. Dirección de Evaluación. México: ESCA.
Instituto Politécnico Nacional (1982). Esqueleto del plan para institucionalizar el seguimiento de egresados en el sistema de educación tecnoló- gica. México: IPN.
Instituto Politécnico Nacional (1989). La Mercadotecnia: eje transformador en el plan de estudios de la Licenciatura en Relaciones Comerciales. México: Editorial Tierra Firme.
Instituto Politécnico Nacional (1999). Licenciado en Relaciones Comerciales. Plan de estudios 1999. México: ESCA.
Instituto Politécnico Nacional (1981). Ley Orgánica del Instituto Politécnico Nacional. México.
Instituto Politécnico Nacional (1992). Pochteca. Crónica de una escuela camino a la excelencia. ESCA 145 años de historia. México: ESCA.
Instituto Politécnico Nacional (2003). Un Nuevo Modelo Educativo para el IPN. Propuesta. México: Versión 17.7, 27 julio de 2003.
Instituto Politécnico Nacional (1972). Una proyección a futuro: Relaciones Comerciales. México: ESCA.
Muñoz I. C.; Rubio, M. (1992). Investigaciones sobre relaciones entre la educación y el empleo: El caso de México. México.
Organization for Economic Cooperation and Development, (1999). Human Capital Investment. An International Comparison. Estados Unidos de América.
Secretaría de Educación Pública. Seguimiento de egresados de la educación superior tecnoló- gica. México: SEIT. COSNET.
http:// fch.mxl.uabc.mx/contenido.htm
http://www.estadistica.unam.mx/publicacio- nes/planes/crim-p.htm