BRIEF ANALYSIS OF THE IPN'S NEW EDUCATIONAL MODEL
Main Article Content
Abstract
This article results from the students’ final working of the Educative Models subject at MADE program from January to June 2005. They analysed the New Educative Model of the IPN concerning all its dimensions: theoretical assumptions, organization, methological assumptions and society-institution relationship. The students found at first dimension that there were philosophical, sociological, psychological and pedagogical concepts. The organization and the methodological assumptions dimensions are based on organizational development. Finally, about society-institution relationship they discovered there are interactions between them based on mutual responsability.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
CEI, (1998). Análisis Ocupacional y Funcional del Trabajo. Cooperación Iberoamericana.
De la Torre Gamboa Miguel. (2000) Educación Superior en el Siglo XX. Universidad Autónoma de Nuevo León.
Díaz-Barriga Arceo, Frida y Gerardo Hernández Rojas (1998). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Ver capítulo sobre “Constructivismo y Aprendizaje Significativo”. McGraw Hill.
Esquivel Larrondo, J. (2004). Universidad y gestión estratégica: el caso de una universidad chilena 1998-2000. México: UNAM. CESU.
IPN, (2004). Un Nuevo Modelo Educativo para el IPN. Materiales para la Reforma
Instituto Politécnico Nacional. (2003).Un mo- delo educativo para el IPN. México: IPN
Instituto Politécnico Nacional. (2004) Colección Materiales para la reforma. Vols. 1, 15 y 17. México: IPN
Instituto Politécnico Nacional.(2000) Gaceta Politécnica, 15 de noviembre. México: IPN
Newman, D., P. Griffin y M. Cole (1998). La zona de construcción del conocimiento. Ediciones Morata, Madrid. (Tercera Edición)
Romero Sotolongo. B- (2002) Planificación estratégica y cambio en las universidades de América Latina. En: Revista Cubana de Educación Superior. No. 3. p. 23 - 33
Tunnermann Berheim, Carlos. (2005). Modelos educativos. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. México: IPN