STUDY OF UNDERGRADUATE AND POSTGRADUATE GRADUATES FROM ESCA STO. TOMÁS, FIRST RESULTS

Main Article Content

SUSANA ASELA GARDUÑO ROMÁN
MARISELA CASTRO MORENO

Abstract

The purpose of this study is to find out, through the professional performance its leavers have in the labour market, the level in which this School objectives are fulfilled. Therefore, three parts are included in this paper, first the characteristics of the three pre-graduated careers, the three masters degrees, and the doctorate; second, a theoretical orientation focusing, on one side, what is a leavers study, on the other, the philosophical framework supporting this type of researches; and third, a general survey of different studies in this field, already carried out by other institutions, which gave the opportunity to design an ideal objective image in order to arrive to two models for leavers study, one for pre graduated and the other for post graduated, which will be tested during the second part of this research.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

SUSANA ASELA GARDUÑO ROMÁN, National Polytechnic Institute, Mexico

PhD from the University of London, England; Research Professor at SEPI, ESCA, Santo Tomas; Coordinator of the Master's in Business Administration. Email: phdsugar@hotmail.com, phdsugar@mailcity.com Research Areas: Institutional Management and Educational Administration and Development

MARISELA CASTRO MORENO, National Autonomous University of Mexico, Mexico

PhD in Library Science from UNAM; Research Professor at SEPI, ESCA, Santo Tomas; Professor of the Purchasing Department of the Bachelor's Degree in Commercial Relations. Research interests: Professional development and executive training. Email: marisa47@hotmail.com

References

ANUIES. “Esquema Básico para Estudios de Egresados”. Colección: Biblioteca de la Educación Superior, Serie Investigaciones. ANUIES. México, 1998.

Arredondo Galván, Víctor Martiniano. “La educación Superior y su Relación con el Sector Productivo: Problemas de Formación de Recursos Humanos para el Desarrollo Tecnológico y Alternativas de Solución”. ANUIES-SECOFI. México, 1992.

Barranco Ransom, Sofía Margarita; Santacruz López, Ma. Del Carmen. “Los Egresados de la UAA. Trayectoria Escolar y Desempeño Laboral”. Universidad Autónoma de Aguascalientes. México, 1995.

Bravo, Ahúja Marcela. “Los Estudios de Seguimiento: una Alternativa para Retroalimentar la Enseñanza”. Perfiles Educativos. No.7. UNAM CISE. México, Enero-Febrero-Marzo, 1980.

Brown, Kenneth H; Heaney, Michael T. “Nota Sobre la Medición del Impacto Económico de las Instituciones de Educación Superior”. Revista de Educación Superior. ANUIES. México.

Castellanos Ribot, M. “Rendimiento Académico, Origen Socioeconómico e Inserción en el Mercado de Trabajo de las Carreras de Economía”. Anales. UAM-X. México, 1989.

Consejo del Sistema Nacional de Educación Tecnológica. “Resultados Estadísticos de la Educación Superior Tecnológica, 1994-1995”. Seguimiento de Egresados de la Educación Tecnológica. Vol. V, Tomo II. COSNET. México, Noviembre, 1999.

Díaz Barriga, Angel. “Empleadores Universitarios. Un Estudio de Sus Opiniones”. UNAM, CESU, Porrua. México, 1995.

Didou Aupetit, Sylvie. “El Seguimiento de Egresados: Metodología, Técnica e Instrumento”. Universidad Autónoma del Estado de México. México, 1991.

Garduño R., S. A. “Aciertos y Retos del Doctorado Tutorial en México y Latino América”. Informe Técnico. Documento interno, ESCA, S T. IPN. México, Abril, 1999.

Garduño R., S. A. (y Col). “Seguimiento de Egresados del Programa de Doctorado en Ciencias con Especialidad en Ciencias Administrativas, un Análisis Desde el Enfoque de Calidad”. Documento Interno, ESCA, S T. IPN. México, Mayo, 2000.

Garduño R., S. A. (y Col). “Un modelo de Administración Estratégica como Herramienta que Promueva el Desarrollo para los Doctorados en Ciencias Administrativas en México: El caso del DCA, SEPI, ESCA, S T”. Documento interno, ESCA, S T. IPN. México, Agosto, 2000.

Glasman, Alejandro. “Educación Superior, Mercado de Trabajo y Práctica Profesional: Análisis Comparativo de Diversos Estudios en México”. Revista de la Educación Superior. No. 5. ANUIES. México, 1983.

Gómez Campo, Víctor Manuel. “Educación Superior, Mercado de Trabajo y Práctica Profesional (Análisis Comparativo de Diversos Estudios en México)”. Revista de la Educación Superior. Vol. XII, Núm. 1 (45). México, Enero-Marzo, 1983.

González Martínez, Adriana. “Seguimiento de Trayectorias Escolares”. ANUIES, México, 2000.

Guerra Magaña, Susana. “Características de los Estudiantes del Programa de la Maestría en Ciencias en Administración y Desarrollo de la Educación, impartido en la ESCA Santo Tomás del IPN, y La Proyección de sus Egresados: 1989- 1998”. Tesis de grado de Maestría. ESCA, S T. IPN. México, Julio, 2000.

Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM), Campus Monterrey. “Seguimiento de

Egresados”.

IPN. ESCA, “Pionera en la Enseñanza Comercial, Contable y Administrativa en América. 150 años de vida 1845–1995”. ESCA, ST. México, 1995.

IPN. “Reglamento Interno de la Ley Orgánica del

Instituto Politécnico Nacional”.

IPN. “Reglamento Interno IPN”. “Gaceta Politécnica”, Número Extraordinario. Año XXXIV. Vol. 2.

Lajous Vargas, Adrián. “Aspectos de la Educación Superior y el Empleo de Profesionistas en México (1959–1967)”. El Colegio de México. México, 1968.

Lorey, David; Mostkoff. “El Empleo de los Egresados Universitarios en México, 1950–1990”. Revista Universidad Futura. Vol. 6, No. 5. UAM–A. México, 1994.

Marquís, Carlos; Rivera, M. D. “Resultados Preliminares del Estudio Sobre Egresados de la 1ª y 2ª generación de la UAM, Reporte de Investigación”. Temas Educativos. UAM. México, 1980.

Martínez, Salvador. “La Formación de Profesionales y Técnicos, en la Educación Superior y su Relación con el Sector Productivo”. ANUIES-SECOFI. México, 1992.

Muñoz Izquierdo, Carlos. “Diferenciación Institucional de la Educación Superior y Mercados de Trabajo”. Colección Biblioteca de la Educación Superior. ANUIES. México, 1996.

Navarro, M.A. “Un Enfoque Teórico Sobre el Seguimiento de Egresados”. Enlace. Vol. III, No. 20. SEP y ANUIES. México, Febrero, 1982.

OCDE. “Exámenes de las Políticas Nacionales de Educación”. Educación Superior. México, 1997.

Pallán, Carlos; Marum, E. “Demanda de Posgrado y Competitividad del Personal Académico de la Educación Superior en México”. Revista de la Educación Superior. No 102. ANUIES. México, Abril- Junio, 1997.

Quere Thorent, Alain. “Formación de Posgrado y Preparación de Recursos Humanos para su Incorporación al Sector Productivo”. Revista OMNIA. Año 3, No. 7. Coordinación General de Estudios de Posgrado. UNAM. México, Junio, 1987.

Ramírez Ramírez, Diana Elida (y Col.). “Egresados y Mercado Laboral”. Los Odontólogos en el contexto de la Globalización. Universidad de Guadalajara, Jalisco. México, 2000.