Professional Culture and Academic Life in Higher Education

Main Article Content

Isaías Alvarez García
Carlos Topete Barrera

Abstract

The purpose of this work is to analyze the culture and the management process of academic life in higher education, the work contains three basic parts, the first "Culture and Organization of Academic Life" analyzes the meanings that give identity and meaning to academic work within the academic organization: The second "Basic Concepts on Quality and Management of Academic Life" analyzes the process through which the organization of higher education achieves its mission and objectives. Finally, in the third part "Elements of Strategy for the Management of the Quality of Academic Life in Higher Education" the fundamental points of a strategy aimed at guaranteeing ■ quality in higher education are broken down.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

Isaías Alvarez García, National Polytechnic Institute, Mexico

Research Professor and Coordinator of the Master's Program in Administration and Development of Education (MADE) in the Graduate Studies and Research Section (SEPI) of ESCA/IPN

Carlos Topete Barrera, National Polytechnic Institute, Mexico

Research Professor of the MADE Program, Head of the Graduate Studies and Research Section at ESCA/IPN.

References

ALVAREZ García lsaías(1994) Cultura de Evaluación y Desarrollo Institucional. En: Investigación Administrativa. No. 1 mayo. Instituto Politécnico Nacional. México.

ALVAREZ, Isaías y TOPETE, Carlos: Estrategia Integral de gestión para la calidad de la educación básica. En Siglo XXI. Perspectiva de la educación desde América Latina. Vol. 2 Nos. 3 y 4 . Mayo - Agosto, 1996.

BURTON R. Clark(1993). El Sistema de Educación Superior. México, Nueva Imagen UAM.'

CEPAL: El conocimiento eje de transformación productiva. Santiago, CEPAL, 1989.

CHICO Ponce de León Pablo(1994) Propuesta para la integración del Capítulo IV: Criterios y Parámetros, del Marco de Referencia del Comité de Arquitectura Diseño y Urbanismo. En ¡Evaluación Educativa No, 19. México SEP. CONAEVA.

CIEES (1990).Estrategia para la integración y funcionamiento de los Comités interinstitucionales para la evaluación de la Educación Superior. México.

CIEES(1990) Evaluación de resultados: Base de una evaluación integral, integrada y significativa. En: Evaluación Educativa. No. 2 México SEP CONAEVA.

CIEES (1990) La evaluación interinstitucional de la Educación Superior en México. En: Evaluación Educativa No 9. México. SEP CONAEVA.

COOMBS(1992). Una perspectiva internacional sobre los retos de la educación superior. En: Evaluación, promoción de la calidad y financiamiento de la Educación Superior. México. SEP.

CRE COLOMBUS(1995). Sistema de evaluación de la calidad de las enseñanzas de ingeniería SECAL. Valparaíso, Marzo.

GARCIA Moreno, Mora Ruiz, Rodríguez Espinar, Pérez Valverde(1992). El Programa Experimental de Evaluación de la Calidad de las Universidades Públicas Españolas, (mimeo) México.

DE ALLENDE, CARLOS MARÍA (1990) Evaluación de la calidad de la educación superior ANUIES, México.

HANEL del Valle Jorge(1993). Elementos Analíticos de la Evaluación del Sistema de Educación Superior en México. México, ANUIES.

KELLS H.R (1996). Autorregulación en la Educación Superior Chilena. Procedimientos, avances y perspectivas para asegurar y controlar la calidad. En Evaluación Educativa. No. 21 . SEP CONAEVA. México.

HORN Robin(1992), Laurence Wolff y Eduardo Velez. Sistemas de Evaluación Educacional en América Latina, Reseña Temática y Experiencias Recientes. Boletín 27.

LATAPI Pablo (1996). Tiempo Educativo Mexicano. UAGS-CESU-UNAM.

MUÑOZ IZQUIERDO, Carlos: Calidad, equidad y eficiencia de la educación primaria (Carlos Muñoz Izquierdo, CEE/REDUC, 1988)

MARTINEZ, Rizo F(1992). Sugerencias para la evaluación de instituciones de educación superior. En: Revista de Educación Superior. México, ANUIES.

NADEAU Gilles(1994). Validación internacional e institucional del proyecto pancanadiense sobre criterios e indicadores de calidad en la educación a nivel superior, mimeo, México. 1994

NEAVE, Guy(1990). On The Cultivation of Quality, Efficiency and Enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe. 1986-1988. European Journal of Education, 23,1(2,7-23

ORTIZ DE MONTELLANO Salvador(1995). Alternativas en la Evaluación de la Calidad Universitaria. En: Seminario sobre evaluación de la calidad universitaria. Febrero 25, México.

SCHMELKES, Sylvia: La ' calidad de la educación básica. Conversiones con maestros. México, CINVESTAV/DJE No.48, 1996.

SEP (1993) Indicadores y Parámetros de Evaluación. México SEP ANUIES

STUFFLEBEAM D.L, Shinkfield, A.J (1985). Evaluación Sistémica. Paidós, Barcelona.

VARCARCEL, Cases Miguel(1994). Universidad y Calidad ¿ Un Binomio Factible? Lección Inaugural Curso Académico 1994-1995. Universidad de Córdoba.

WALSER Leroy(1992) Proceedings of the 1st. anual International Standars ; and Quality in Education and Training Conference. December 13- 16. ' ’ '