EDUCATIONAL RIGHTS, PARTICIPATION, AND NEW CHALLENGES IN EUROPEAN EDUCATION

Main Article Content

Isaías Álvarez García
Graciela Alvarez

Abstract

This study aimed to carry out a brief analytical survey of the origin and evolution of educational systems in the European Union, from the point of view of the recognition of educational rights and the spaces for opening up social participation in education, taking into account the principles and criteria of the legal regulatory framework for education in the respective countries, the establishment of school, municipal or state councils in which the right of parents and citizens interested in the development of education to participate in decisions related to the government and operation of schools is recognized, as well as its implications for general educational development policies.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

Isaías Álvarez García, National Polytechnic Institute, Mexico

Research Professor of the Research Program in Administration and Development of Education (PRIADE) at the Higher School of Commerce and Administration (ESCA) of the National Polytechnic Institute and member of the National System of Researchers.

Graciela Alvarez, National Polytechnic Institute, Mexico

Associate Researcher of the PRIADE program at the Center for Research in Administrative Sciences of ESCA/IPN

References

ASSOCIATION EUROPEENE DESENSEIGNANTS (AEDE):

Pour une école sans frontibres. Avril 1981.

L Europa dans I’enselgnement primaire.Bournens (Suisse), 1984

kole et societé dans une perspective européenne, 1985.

AGUIAR DE LUQUE, L.: “Dogmática y teoría juridica de los derechos fundamentales, la interpretación de éstos por el Tribunal Constitucional Español” En Revista de Derecho Politice. No. 18-19, 1983.

ALBA TERCEDOR, Carlos: “La educación en la Segunda RepUblica: Un intento de socialización política.” En Estudios sobre la Segunda República Española. Madrid, Tecnos, 1975.

ALVAREZ DE MORALES, Antonio: “Los precedentes de la Ley Moyano”. En Revista de Educación. No. 240,1975.

ALZAGA, Oscar: La Constitución Española de 1978 (Comentario sistemático). Madrid, Ediciones del Faro, 1978.

AMROSOLI, L.: La scuola in Italia dal dopoguerra ad oggi. Bologna, II mulino, 1982. ATEE (Actes de congrès annuels). Derniers volumes parus:

Recyclage et formation conünue des enseignants Actes du X Congrès réunis par VONK H. DE VREEDE E. BruxelleslAmsterdam, 1986.

Rechercha en sciencies de I’éducation et formation desenseignants. Actes du XI congrés réunis par MIRABAIL

M. ROUCOLLE A. VANISCOTTE F. Privat, Toulouse, 1987.

Formation des enseignants en Europe: Défis d’aujourd’hui et stratégies

GOMEZ-FERRER, A.: "El régimen general de los centros privados de enseñanza”. En Revista de Administración Pública. No. 70, 1973.

GONZALEZ-TABLAS Y SASTRE, R,: El derecho a la educación como derecho fundamental de la Constitución española de 1978. Sevilla, 1980.

JIMENEZ-LANDI, A,: La Institución de Libre Enseñanza. Madrid, Taurus, 1973.

KÁMPFER, Walter: “Alcance y significado de los derechos fundamentales en el ámbito de la educación. Informe General.” En Revista Española de Derecho Constitucional. No. 7, 1983,

LOPEZ GUERRA, L: “La distribución de competencias entre el Estado y las Comunidades Autónomas en materia de educación". En Revista Española de Derecho Constitucional. No. 7,1983.

MARAVALL, J.M.: La reforma de la enseñanza. Barcelona, Laia, 1984.

MEC: Libro bianco para ia reforma de! sistema educativo.

Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia (MEC), 1989.

MEC: Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema

Educativo.(LOGSE).Madrid, MEC/Centro de Publicaciones, 1990.

MEC: Políticas educativas europeas.Treinta experiencias piloto. Madrid, IFAPLAN, 1987.

MINISTERE DE L'EDUCATION NATIONALE: Le mouvement educatif en Belgique.Bruxelles, 1988.

MINISTER DE L’EDUCATION NATIONALE: Les Lycées Demain. Paris, CNDP, 1986.