ENFOQUES METODOLÓGICOS EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA

Contenido principal del artículo

SUSANA ASELA GARDUÑO RÓMAN

Resumen

This paper tries to present the main aspects related to research methodology, emphasizing some of types suitable for education. The main purpose is to offer some aspects which characterized the types of research identified in this field, as a starting point for those who begin to do research. Therefore, the content is divided into three parts, the first reviews some changes present in the contemporary world; the second is concern to the characteristics of the natural and social sciences, and from here to the quantitative and qualitative approaches of research. The last part refers to the main characteristics of the six research types chosen to be included here.

Detalles del artículo

Sección
Publicados
Biografía del autor/a

SUSANA ASELA GARDUÑO RÓMAN, Instituto Politécnico Nacional, México

Dr. En la Universidad de Londres, Inglaterra; catedrática investigadora de la SEPI, ESCA,Sto. Tomás; asesora del Programa
Doctoral y de las Maestrías en Educación y Negocios. Correo electrónico: phdsugar@hotmail.com
. Línea de investigación:
Gestión de Instituciones y Administración y Desarrollo de la Educación

Citas

Cohen, Louis y Manon, Lawrence, (1997). “Research Methods in Education”, Routledge, London.

Cook, T.D. y Reichardt, CH. S., (1997). “Métodos Cualitativos y Cuantitativos en Investigación Evaluativa”, Morata, Madrid.

CorbinJ., y Strauss, A. (1990). “Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria”, Qualitative Sociology, 13, 3-21 (en) PANDIT, Naresh R., (1996). “The Creation of Theory: A Recent Application of the Grounded Theory Method”, The Qualitative Report, Volume 2, Number 4, December.

Creswell, John W., (1994) “Research Design. Qualitative & Quantitative Approaches”, Sage Publications, USA.

De Schutter, (1985). “Investigación Participativa: Una Opción Metodológica para la Educación de Adultos”, CREFAL, México.

Feagin, Joe R., Orum, Anthony M., y Sjoberg, Gideon (1991). “A Case for the Case Study”, The University of North Carolina Press, Chapel Hill, USA.

Glaser, Barney G., (Ed.), (1995). “Grounded Theory” 1984-1994 Vol. One, Sociology Press, California.

Glaser, Barney G., (Ed.), (2001). “The Grounded Theory Perpspective: Conceptualization Contrasted with Description”, Sociology Press, California.

Glaser, B. G., y Strauss, A. L., (1967) (en) Pandit, Naresh R., (1996). “The Creation of Theory: A Recent Application of the Grounded Theory Method”, The Qualitative Report, Volume 2, Number 4, December.

Grundfest Schoepf, Brooke, (1979). “Breaking Through the Looking Glass: the View from Below” (en) DE Schutter, (1985). Investigación Participativa: “Una Opción Metodológica para la Educación de Adultos”, CREFAL, México.

Halsey, A.H. (ed.), (1972). “Educational Priority”: Volume 1: E.P.A. “Problems and Policies (HMSO)”, London. (en) Cohen, Louis y Manon, Lawrence, (1997). Research Methods in Education, Routledge, London.

Hughes, John, (1987). “La Filosofía de la Investigación Social”, Breviarios, Fondo de Cultura Económica, México.

Malhotra, Yogesh, (1998). “Knowledge Management for the New World of Business”, @Brint.com BizTech Network, yogesh.malhotra@brint.com, Inc. Technology (#3, 1999).

Méndez A., Carlos E., “Metodología, Guía para Elaborar Diseños de Investigación en Ciencias Económicas, Contables, Administrativas”, Bogotá: McGraw Hill, 1994.

Pandit, Naresh R., (1996). “The Creation of Theory: A Recent Application of the Grounded Theory Method”, The Qualitative Report, Volume 2, Number 4, December.

Parlett, M. y Hamilton, D., (1972) “Evaluation as Illumination: a New Approach to the Study of Innovatory Programs”, Edimburgo: Centro de Investigación sobre Ciencias Educativas, Universidad de Edimburgo. Occasional Paper n. 9. (en) Stufflebeam, Daniel L., Shinkfield, Anthony J., (1987). “Evaluación Sistemática, Guía Teórica y Práctica”, Ediciones Paidós, Barcelona.

Popper K., (1959). “The Logic of Scientific Discovery, Hutchinson” (en) Hughes, John, (1987). “La Filosofía de la Investigación Social”, Breviarios, Fondo de Cultura Económica, México.

Sánchez Ángeles, José Augusto, (2000). “La Dimensión Social de la Práctica Científica”, México, Octubre 3, (Fotocopia S/P).

Stenhouse, L., (1979). “What is Action Research”, C.A.R.E., University of East Anglia, Norwich (mimeo) (en) Cohen Louis y Manon, Lawrence, (1997). Research Methods in Education, Routledge, London.

Stufflebeam, Daniel L., Shinfkfield Anthony J., (1987). “Evaluación Sistemática, Guía Teórica y Práctica”, Ediciones Paidós, Barcelona.

Suchman, E. A., (1967). “Evaluative Research: Principles and Practice in Public Service and Social Programs”, Russell Sage Foundation, Nueva York, (en) Stufflebeam, Daniel L., Shinkfield, Anthony J., (1987). “Evaluación Sistemática, Guía Teórica y Práctica”, Ediciones Paidós, Barcelona.

Vejarano M., Gilberto (Comp.) (1983). “La Investigación Participativa en América Latina”, México.

Weber, M., (1969) “The Theory of Social and Economic Organization”, Free Press, Nueva York, (en) Hughes, John, (1987). “La Filosofía de la Investigación Social”, Breviarios, Fondo de Cultura Económica, México.

Whetten, D.A. (1989). “What Constitutes a Theoretical Contribution?” Academy of Management Review, 14, 490-495 (en) Pandit, Naresh R., (1996). “The Creation of Theory: A Recent Application of the Grounded Theory Method”, The Qualitative Report, Volume 2, Number 4, December.

Weiss, Carol H., (1996). “Investigación Evaluativa”, Editorial Trillas, México.

Yin Robert K. (1984). “Case Study Research, Design and Methods”. Sage Publications, USA.