CHALLENGES OF QUALITY IN BASIC EDUCATION

Main Article Content

|ISAÍAS ÁLVAREZ GARCÍA

Abstract

This article reports a brief historical background of international studies about the quality of basic education (first to ninth degree). The author proposes a peculiar concept of the quality of basic education, considering mexican experiences in the development of new basic education models. He also introduces both: a management model for the quality education development, and the quality evaluation model of this important type of education.

Article Details

Section
Publicados
Author Biography

|ISAÍAS ÁLVAREZ GARCÍA, National Polytechnic Institute, Mexico

Research Professor and Coordinator of the Master's Program in Educational
Administration and Development (MADE) in the Graduate Studies and Research
Section (SEPI) of ESCA/IPN and National Education Researcher (SNI), 1995-2005.
Email: isaiascica@hotmail.com, ialvarez@ipn.mx.

References

(1994). Cultura de Evaluación y Desarrollo Institucional.En: Investigación Administrativa. No. 1, mayo. Instituto Politécnico Nacional. México.

(1999) La Educación Básica en México. Dos volúmenes. México, Coedición IPN/LIMUSA. Noriega Editores.

Álvarez, Isaías: "Desarrollo de un Modelo Alternativo de Educación Básica". En Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Vol. XVI, Nos. 3-4, 1986.

Álvarez, Isaías y Topete, Carlos: "Estrategia Integral de Gestión para la Calidad de la Educación Básica". En Siglo XXI. Perspectivas de la Educación Desde América Latina. Vol. 2 Nos. 3 y 4. Mayo-Agosto, 1996.

Beeby, Clarence: Aspectos Cualitativos de la Planificación Educativa. UNESCO/IIPE, 1976; Cf. Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, Art. 3° (1993) y Ley General de Educación (1993).

Coombs, Phillip. La Crisis Mundial de la Educación (Phillip Coombs. París, UNESCO, 1967).

Freire, Paulo; Cartas a Quien Pretende Enseñar. México Siglo XXI, Editores, 1994.

Municio, Pedro La evaluación de la calidad, Barcelona, CISSPRAXIS, 2000

Muñoz Izquierdo, Carlos: Calidad, Equidad y Eficiencia de la Educación Primaria CEE/REDUC,1988.

Latapí Pablo (1996). Tiempo Educativo Mexicano. UAGS-CESU-UNAM.

OCDE: Escuela y Calidad de la Enseñanza. Madrid, OCDE/Ministerio de Educación de España, 1991.

Savater, Fernando. El Valor de Educar. México, Instituto de Estudios Educativos y Sindicales de América, 1997.

Schiefelbein, Ernesto: "Siete Estrategias para Elevar la Calidad y Eficiencia del Sistema de Educación". En Boletín del Proyecto Principal de Educación, No. 16. OREALC, 1990.

Schmelkes, Sylvia. La Calidad de la Educación Básica. Conversaciones con maestros. México, CINVESTAV/DIE, No.48, 1996.

UNESCO: Informe de la Comisión Sobre la Educación para el Siglo XXI. París, UNESCO (Jaques Delors,1996).

UNESCO: Declaración de la Educación para Todos (Jomtien, 1990).

UNESCO/OREALC: Séptima Conferencia de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe. Kinstong. Boletín del Proyecto Principal, 1996.