A NON-DIRECTIVE CLASS AS A MODEL FOR TEACHING GENETICS

Main Article Content

MARÍA ENGRACIA SALAZAR LUNA
IGNACIO T. SOLANO VÁZQUEZ

Abstract

This work verifies in the classroom in that measured it improves the learning of the students with the approach of the "No Directivity" of Rogers, which, rescues the value of the person who is first of all the aim in if same and not simply an organism or mechanism that can be modified. It insists on the totality of the individual, an education centered in the person, a relation of aid and, mainly, no director, basic components of its approach.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

MARÍA ENGRACIA SALAZAR LUNA, National Polytechnic Institute, Mexico

Biologist. Research Area: Biology Teaching Strategies. isolva@yahoo.com.mx

IGNACIO T. SOLANO VÁZQUEZ, National Polytechnic Institute, Mexico

Master of Science in Educational Administration and Development. Coordinator of the MCEC (Central University of Madrid). Line of research: Teacher training in didactics and its impact on the classroom. isolva@yahoo.com.mx

References

Brunelle, L. (1982). “¿Qué es la No Directividad?” París. Editorial Grave.

Díaz Barriga, Arceo. F. (1998).” Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una Interpretación Constructivista”. México: Mc Graw Hill.

Florez, Ochoa R. (1994). “Hacia una Pedagogía del Conocimiento”. Bogotá: Mc Graw Hill.

Labrou, M. (1982). “La Pedagogía Institucional”. París. Editorial. Gautier Vilards.

Marx, M. H. y Hillix, W. A. (1995). “Sistemas y Teorías Psicológicos Contemporáneos”. México. Paidós.

Nnounhubert, H.A. (1980). “La Actitud No Directiva” de Rogers. París. Edit. E.S.F.

Pagés, M. (1975). “La Orientación No Directiva en la Psicoterapia y en la Psicología Social.” París. Editorial Dunod.

Poeydomenge, M. L. (1986). “La educación” Según Rogers. Madrid. Narcea.

Pozo, J. I. (1997). “Teorías Cognitivas del Aprendizaje.” Madrid. Morata.

Rogers, C. (1973). “El Proceso de Convertirse en Persona”. Buenos Aires: Paidós.

Rogers, C. (1978). “Libertad y Creatividad en la Educación. Buenos Aires. Piados. Educador.

Rogers, C. (1966). “Desarrollo de la Persona”. París. Editorial. Dunod.

Rogers, C. (1970). “Relaciones de Ayuda en la Psicoterapia.” París. Editorial. E.S.F.

Rogers, C. y Allan, R. (1998). “Psicología del Aprendizaje. Aplicaciones en la educación”. México. Limusa.

Romero, C. (1999). “La No Directividad en la Educación”. México. Documento inédito. CIIDET.

Snyder G. (1980). “Aprender a Hacer”. Comisión de la UNESCO.