TUTORIAL DOCTORATES, A TEACHING MODEL

Main Article Content

SUSANA ASELA GARDUÑO ROMÁN
ELIA OLEA DESERTI
MARISELA CASTRO MORENO

Abstract

This article presents the main characteristics of the tutorial model in Mexico within the doctorale level of studies; the review also goes on concepts related to this teaching model, and also presents evidences of its peculiarities in order to considerer it as one way, of several, to train researchers. As a practical side, a general review is included of the doctorate programmes under the tutorial model identified in two of the largest higher education institutions in the country: the National Autonomous University of Mexico (UNAM). the National Polytechnic Institute (IPN), with the CINVESTA V.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

SUSANA ASELA GARDUÑO ROMÁN, National Polytechnic Institute, Mexico

PhD from the University of London, England; research professor at SEPI, ESCA. Sto. Tomás, advisor for the Doctoral Program and the Master's Degrees in Education and Business. Email: phdsugar@hotrnail;com. Research interests: Institutional Management and Administration and Development of Education.

ELIA OLEA DESERTI, National Polytechnic Institute, Mexico

PhD from the Complutense University of Madrid and Anahuac University of Mexico; research professor at SEPI, ESCA, and Santo Tomas; full professor of the MADE Program. Research interest: Educational Administration and Development. Email: eliaolea@hotmail.com

MARISELA CASTRO MORENO, National Autonomous University of Mexico, Mexico

Master's degree in Library Science from UNAM; research professor at SEPI, ESCA, and Santo Tomás; full professor in the purchasing department of the Bachelor's Degree in Commercial Relations. Research interest: Educational Administration and Development. Email: marisa47@hotmail.com

References

ANUIES. (1997). Anuario estadístico 1997. México: Dir. de Servicios Editoriales.

(1997). Catálogo de Posgrado 1997. México: Dir. de Serv. Editoriales.

(1997). La educación superior en México. México: Dir. de Ser. Edits.

Arredondo, V. y PEREZ, G. (s/f). “El posgrado y su relación con el sector de la producción y de los servicios y con el desarrollo y modernización tecnológica”. Material curso: Los estudios de posgrado en las institucones de educación superior de México, situación y perspectiva. 12- 16 mayo. Méx.: ANUIES.

Centro de Investigaciones y de Estudios Avanzados del IPN. (1996). Anuario 1991. México: CINVESTAV/IPN.

Cortes, X.. (1992). “La tutoría en el posgrado de la UNAM". OMMNIA, No. Especial. México: UNAM.

Chanfon, C. (1992). "La Tutoría en el Posgrado de Arquitectura” OMNIA, No. Especial. México: UNAM.

Garduño, S (1997) El doctorado tutorial como cuarto nivel de educación. Ponencia dictada en el XII Congreso Nacional de Posgrado en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Garduño, S. (et.al.) (1999). Aciertos y Retos del Doctorado Tutorial en México y Latinoamérica Informe Técnico Final. México: ESCA, Sto. Tomás, IPN.

Garritz, A. y López, M. (1992). “Tutoría: el Perfil del Docente en el Posgrado” OMNIA, No. Especial. México: UNAM

Instituto Politécnico Nacional. (1996). Programa de Desarrollo Institucional 1995-2000. México

I.P:N. (1991). "Reglamento de Estudios de Posgrado del Instituto Politécnico Nacional” Gaceta Politécnica, Año XVII, vol. XVII, núm. 317.

Kuhlmann, F. (1997). “Estudio de doctorado en la facultad de Ingeniería de la UNAM”. Material de apoyo del curso Los estudios de posgrado en’ México. Situación y perspectiva, del 12 al 16 de mayo. México: ANUIES.

Martin, M. A. (1997).”Nuevo programa de Doctorado en Administración (organizaciones)” Revista Emprendedores, núm. 47. México.

Martínez, C. (1988). Los sistemas de educación superior a distancia. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Martínez, M. y Seco, M. (1996). Futuros de la Universidad: UNAM 2025. México: Coord, de Humanidades/Porrúa