Doctorates in Mexico within the framework of development, postgraduate studies, and globalization
Main Article Content
Abstract
This paper presents an overview of the development of the posgraduated courses in Mexico, mainly in two main institutions: IPN and UNAM, this is part of the theoretical framework: which suported the research Aciertos y Retos del Doctorado Tutorial en México y Latinoamérica, (Achievements and Challenges of the Tutorial Ph.D. Courses in Mexico and Latinoamérica). The main focus is given to the doctoral courses as those more closely related to the researchers training Under this circunstances, are mentioned the changes derived from globalization which have affected the economic, political, and social life. It is considered that doctoral programmes have the possibility to participate in the sciences and technology development, due to fact that are closely related to research. This is only a partial review therefore, tries to offer the main aspects affecting the national posgraduated courses.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
ANUIES. (1997). Anuario estadístico 1997. México: Dirección de Servicios Editoriales.
(1997). Catálogo de Posgrado 1997. México: Dirección de Servicios Editoriales.
(1997). La educación superior en México. México: Dirección de Servicios Editoriales.
ARREDONDO, Victor y PEREZ, Graciela, (s/f). “El posgrado y su relación con el secstor de la producción y de los servicios y con el desarrollo y modernización tecnológica”.
Material de apoyo del curso Los estudios de posgrado en las institucones de educación superior de México, situación y perspectiva. 12 al 16 de mayor. México: ANUIES.
CENTRO de Investigaciones y de Estudios Avanzados del IPN. (1996). Anuario 1991. México: CINVESTAV/IPN.
CORTES, Xavier. (1992). La tutoría en el posgrado de la UNAM en OMMNIA No. Especial. México: UNAM.
CHANFON, Carlos. (1992). La tutoría en el posgrado de Arquitectura en OMNIA, No. Especial. México: UNAM.
DIDRIKSON, Axel. (1997). "Educación superior, mercado de trabajo e integración económica del Merconorte: El caso de México” en Perfiles Educativos No. 76-77. México: CISE/UNAM.
DIRECCION General de Estudios de Posgrado. (1997), £/ posgrado de la UNAM. México: Departamento de Publicaciones e Información.
FUENZALIDA, Edmundo. (1995). “Los posgrados en América Latina. Un análisis sociológico de las tendencias establecidas por cuatro estudios de casos nacionales (Brasil, Chile, Colombia y México)”. Material de apoyo del curso Los estudios de posgrado en México. Situación y perspectiva, del 12 al 16 de mayo. México: ANUIES.
GARCIA, Carmen. (1992). “El posgrado en América Latina” en Universidad Futura, vol. 4, núm. 10. México: UAM Azcapotzalco.
GARDUÑO, Susana. (1997). El doctorado tutorial como quinto nivel de educación. Ponencia dictada en el XII Congreso Nacional de Posgrado en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, OMNIA, México, 1997.
GARRITZ, Andony y LOPEZ, Martín. (1992). Tutoría: el perfil del docente en el posgrado en OMNIA, No. Especial. México: UNAM.
GONZALBO, PILAS, (s/f). “Doctorado y maestría en Historia: diferencias cualitativas” México: El Colegio de México.
INSTITUTO POLITECNICO NACIONAL. (1996). Programa de Desarrollo Institucional 1995- 2000. México
(1991). Reglamento de Estudios de Posgrado del Instituto Politécnico Nacional en Gaceta Politécnica, Año XVII, vol. XVII, núm. 317.
IRIS Times. “Answer to globalisation es Europeanisation”, The Irish Times on the Web. File.7/A/wrevl.html.
Humanidades/Porrúa/Colección Problemas Educativos de México.
MARUM, Etlia. (1997). “Las implicaciones del TLC en la educación superior mexicana" EN Perfiles Educativos No. 76-77. México: CISE/UNAM.
PODER Ejecutivo Federal. (1989). Plan Nacional de Desarrollo 1989-1994. México: Talleres Gráficos de la Nación.
(1995). Plan Nacional de Desarrollo 1995- 2000. México: Talleres Gráficos de la Nación.
(1996). Programa de Desarrollo Educativo 1995-2000. México: SEP.
PORTAENCASA, Rafael. (1997). “Perspectivas a futuro en la educación de posgrado”. Material de apoyo del curso Los estudios de posgrado en México. Situación y perspectiva, del 12 al 16 de mayo. México: ANUIES.