THE CHALLENGES OF MANAGING HIGH SCHOOLS IN THE CURRENT CONTEXT

Main Article Content

CARLOS TOPETE BARRERA
MARÍA TRINIDAD CERECEDO MERCADO

Abstract

The aim of the present study is to point out the importance of the relationship between the good performance of the educational management and the bachelor level education in Mexico in the actual context. It also compiles some institutional proposals based on scholar research that suggest the good performance of scholar management which underlies the importance of pedagogy that helps to improve administrative processes of schools in order to fulfill the quality and efficacy of the institutional mission.

Article Details

Section
Publicados
Author Biographies

CARLOS TOPETE BARRERA, National Polytechnic Institute, Mexico

PhD from the Autonomous University of Mexico, Mexico; Head of SEPI ESCA, Santo Tomás IPN; professor, researcher, and advisor for the Doctoral Program and the Master's Programs in Educational Administration and Development and Public Administration. Research interest: Institutional Management. Email: cartopba@yahoo.com.mx

MARÍA TRINIDAD CERECEDO MERCADO, National Polytechnic Institute, Mexico

Master of Science in Educational Administration and Development from ESCA Sto. Tomás IPN; professor in the Master's Program in Public Administration, candidate for a PhD in Administrative Sciences. Her research interests include management and power in educational institutions. Email: trinidad@adetel.net.mx

References

Aguerrondo, I. (1996): La escuela como organización inteligente. Buenos Aires: Troquet. 127-139.

Castells, M. (2000): La era de la información Vol. I. Madrid: Siglo XXI Editores. 234- 256.

Castañónj R. y Seco, R. (2000): La educación media superior en México. México, D.F.: Noriega Editores.

Chávez, P. (1996): Metodología para la formulación y evaluación de proyectos educativos: un enfoque estratégico. Venezuela: Citerplan. 59- 94.

Chomsky, N. (1997): Secretos, mentiras y democracia. México: Siglo XXI Editores. 56-59.

Estefanía, J. (2000): El poder en el mundo Barcelona: Plaza Janés. 125-139.

Flores, V. (1999): Critica a la globalidad. México: Fondo de Cultura Económica. 345-387.

Forrester, V. (1997): El horror económico. México: Fondo de Cultura Económica. 56-59.

Forrester, V. (1997): Una extraña dictadura. México: Fondo de Cultura Económica. 78-92.

Fuentes, C. (1996): Hacia el milenio en los compromisos de la Nación. México: Plaza y Janés. 105-110.

Gervilla, E. (1993): Posmodernidad y educación. Madrid: Editorial Dykinson. 198-215.

Hans, P. & Schuman, H. (1999): La trampa de la globahzación: Editorial Taurus. 156-l 60.

IIPE, Buenos Aires. (1999): Competencias para la profesionalización de la gestión educativa” Argentina: UNESCO.

Lipovetsky, G. (1986): La era del vacío, Barcelona: Editorial Anagrama 156-234.

Miklos, T. & Tello M. (1993): Planeación prospectiva, México: Editorial Limusa, 39-76.

ONU. (2000) Informe completo “Nosotros los pueblos”, EUA.

Rama G., (1997), ¿Cuáles son los problemas de un ministerio de educación? en Boletín Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe No. 44, Santiago Chile, UNESCO OREALC.

Rodríguez, D. (1995), Gestión organizacional, Santiago de Chile, Centro de extensión de la P Universidad católica de Chile.

Santos, M. (1997), La luz del prisma, España: Editorial CEAC, 123-I 67

Senge, P., (1998) La Quinta Disciplina, México: Editorial Granica, 156-I 90

SEP, Acuerdo No.71 en Diario Oficial de la Federación, 28 de mayo de 1982

Tentí, E. (1999), Una escuela para adolescentes, Argentina: Editorial UNESCO