TUTORING AND ADVISING IN THE OPEN SYSTEM OF TWO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN MEXICO
Main Article Content
Abstract
This is the result of a research at Facultad de Filosofía y Letras (SUAFyL) in Universidad Nacional Autónoma
de México ami Sistema Abierto de Enseñanza ISADE) in Escuela Superior de Comercio y Administración rn the
Instituto Politécnico Nacional.
lt is a description and nn analysis of the practice in meetings o/ teachers and students called “tutorías ” nnd
“asesorias ” UI both institutlons. I sant to give a critica1 point of wex’ that maj, help with other educatrve
researches and i want to explam n waq‘ of learning scientijìc and technologrcol knowledge.
It contarns general comparative conclusions of the way each mstitutlon works rn thrs particular wny of teaching
and lenrning
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Apple, M. 1990. Politica, economía y poder en educación;. Editorial Universitaria, 631 p. México, D.F.
Ausubel D,, Joseph D. N. Y Hanesian H.. Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo; tr. Mario Sandoval Pineda; 8a. edición México, Editorial Trillas, 1995 623 p.achelard,
Gaston. 1987. La formación del espíritu científico.Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo; 14a. edición., Siglo veintiuno editores, 301 p. México
Bruner. J. S. 1972. Hacía una teoría de la instrucción; tr. Nuria Parés; Unión Tipográfica Editorial Hispano Americana, 227 p. Manuales Uteha. Número 373 Sección 17 Educación. México.
Coll, S. C. 1990. Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Paidós. SAICF. España, Barcelona, 206 p. México.
Cook, T.D. y. Reichardt, CH. S. 1986. Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa; Ediciones Morata, S.A., 228 p. Madrid.
García, A. L. 1990. “Un concepto integrador de enseñanza a distancia “. La Educación a distancia: Desarrollo y apertura. Edif. Universidad Nacional de Educación a distancia. p.p. 46-50. Madrid España,
“Hacia una teoría de la Educación a Distancia. ” Cuestiones actuales sobre educación. Editorial Universidad Nacional de Educación a distancia, p.p. 97-l 18. Madrid.
“Para qué, la Educación a Distancia”. Editorial Universidad Nacional de Educación a Distancia junio. p.p. 2-4. España.
García, M. J. A. y Lacasa, P. 1992. Psicología Evolutiva., Universidad Nacional de Educación a Distancia, 688 p. tomo 1 Colección Psicología. Madrid, España.
Marina, J. A. 1993. Teoría de la inteligencia creadora;, Editorial Anagrama, 384 p. Barcelona España.
Martínez, M. C. 1988. “Los sistemas de enseñanza abierta”. Los sistemas de educación superior a distancia.. UNED-ICE, p.p, 13-31. Madrid.
Los sistemas de educación superior a distancia. La practica tutorial de la UNED. Madrid. Editorial Universidad Nacional de Educación a Distancia-Madrid. p.205.
Sacristán. J. y Pérez, G. A. 1992 .“Enseñanza para la comprensión”. En Comprender y transformar la enseñanza., Ediciones Morata, Madrid
Sarramong, J. 1989. Como aplicar estrategias de enseñanza-f:. Ediciones Ceac, S.A., 205 p. Barcelona España. ” Savater, F. 199lÉtica para Amador. Editonal Anel. S.A. 189 p. Barcelona España
El valor de educar. México, Instituto de Estudios Educativos y Sindicales de América, 244 p.
Villoro, L. 1991. Creer, saber, conocer; 6a.edición. Siglo Veintiuno Editores. 310 p. México.